Sado lift Europa!

Tourist Trap

Na enkele dagen Bangkok begin ik een beetje te wennen aan het klimaat hier, maar volledig aanpassen gaat niet lukken; zelfs niet voor de Thaise mensen zelf. Ze houden hun koffertjes voor hun hoofd om de zon tegen te houden, of hebben gewoon een paraplu bij zich. In ieder geval is het hier een heuse Tourist Trap, met hoofdletter T. Toen ik de eerste dag gewoon begon te lopen vanaf het hostel had ik al snel door dat dit een fout idee was; meteen kwam ik in aanraking met alle scams die welgedocumenteerdop het net staan. Man in net pakje komt naar je toe, spreekt vloeiend Engels, maakt een babbeltje, en verandert dan plotsklaps het onderwerp naar de TAT en hoe je er met een tuk-tuk snel kunt komen, waarna een chauffeur natuurlijk direct voor je klaar staat. Gewoon hardnekkig volgehouden dat ik ging lopen, en toen hadden ze wel door dat ik geen interesse had.

Het echte Thailand is hier nauwelijks te beleven. Het voelt meer als een nachtmerrie-versie van Disneyland. In mijn uppie zouik geen lol gaanbeleven, dus na 2 dagen alleen te hebben rondgezworven ben ik met wat andere figuren op stap gegaan. Met een groep is Bangkok verkennen veel aangenamer, omdat je iets sterker in je schoenen kunt staan en je de prijzen voor de taxi kunt delen.

Openbaar vervoer in Bangkok bestaat uit bussen, die altijd vaststaan in het bizar drukke verkeer, twee skytrain lijnen, een ondergrondse lijn en voor de rest taxi's en tuk-tuk. Omdat de stad zo groot is, kun je via subway eigenlijk niet echt ergens komen behalve bij grote airco shopping malls, die nog verwesterder (is dit een woord?) zijn dan het westen zelf. Van hotspot naar hotspot reis je via een combinatie van. Het is ons in ieder geval al gelukt om met zijn fijven gepropt te zitten in een tuk-tuk, voor 70 baht (wat eurocent). Op dit idee kwamen we toen we een tuk-tuk zagen met 6 schoolmeiden er in. Het is een beetje krap, maar met moeite kun je net al je ledematen binnenboord houden terwijl je door het verkeer scheurt. Dit alles natuurlijk goedgekeurd door de lokale politie, die er niet eens van opkijkt.

Het klimaat en de vele idioten op straat die je iets proberen aan te smeren maken de stad bijzonder onaantrekkelijk om te verkennen. Veel lopen kun je niet, want het is gewoon te warm, en een aanslag op je energiereserve. In ieder geval kan ik niet wachten tot ik de stad weer uit ben, en de meeste mensen lijken Bangkok voorniets meer te gebruiken dan een snelle transfer. Het hoogtepunt van de stad is voor mij in ieder geval het hoogste punt: in de ruim 300 meter hoge Baiyoke Tower kun je voor 200 baht naar het observatorium met een gratis drankje in de bar. Van boven ziet Bangkok er krankzinnig uit: overal volgepropte snelwegen die een betonnen jungle doorkruisen. De luchtkwaliteit is hier verschrikkelijk, en in de dagelijkse krant staat zelfs aangegeven hoe slecht hij wel niet is. Op de schaal van 0 op 300 (waarbij 300 gewoon aangegeven staat als 'toxic'), zitten we nu net over de 100. Als je in een tuk-tuk over de vijfbaansweg rijdt adem je in ieder geval geen zuurstof in, dat is zeker. Mensen met astma kunnen hier niet leven... eigenlijk kan niets hier leven, maar het gebeurd toch. Ik heb nog geen hond gezien hier die kwispelend over de straat rent; alle honden zijn compleet onder zeil en vertonen tekens van slechte gezondheid. Een aai over de bol zit er in ieder geval niet bij.

Thaise mensen zijn bijzonder vriendelijk, mits je ze kunt vinden. Het duurt even voor je er echt mee in aanraking komt, want je moet eerst langs de oplichters zien te kunnen kijken, en dat is lastig. Ik vertrouw snel mensen, maar hier totaal niet, omdat blijkt dat dat nauwelijks mogelijk is. In ieder geval hoor ik verhalen dat het veel beter wordt zodra je de stad uit komt. Ik hoop het in ieder geval, want ik wil wel iets authentieks Thais gaan meemaken. Dat kan hier in Bangkok in ieder geval niet. Het contrast met Seoul zorgt eigenlijk voor een cultuurshock.

Over2 nachten ga ik weg... Volgende stop: Ayutthaya.

Reacties

Reacties

Oma en opa

Beste Dennis,
Zaterdag 18 oktober 2008.
Geen hond te zien? Kijk dan maar eens goed in het eten dat je daar voorgeschoteld krijgt. Wij zijn voortdurend aan het hoesten en proesten, dus wij komen je niet opzoeken in het zuurstof arme Bangkok. Oma is winkelen in Spykcity, samen met je moeder en vader. Tot schrijfs wanneer je in Ayatthuya zit. Goede reis daarheen.
Groet van Opa, oma is er immers niet!

Tim

Dat jij ooit nog een metropool zo niet leuk zou vinden :) Als ik het zo hoor vind zelfs ik er niks aan... :P

Henk en Truus

Hoi Dennis, Ik denk als je 2 weken in zo'n stad zou moeten blijven dat je zou gaan verlangen naar de kassen om tomaten te plukken !! Hoop dat de volgende plek beter bevalt,maar je moet maar denken, "dat heb ik ook weer meegemaakt.",maar pas wel op dat ze je niet "tillen." Groetjes Henk en Truus

Gerrit en Hilda

Hoi Dennis,wij zijn blij dat de lucht hier gewoon schoon is en niet zoals in Bangkok een aanslag op je longen.
Wees maar voorzichtig met al die oplichters!!!!
Groetjes van Gerrit en Hilda

Leendert

Ey ey dennie,

Wat een tegenvaller, het bangkok zoals jij het beschrijft. Het leek mij altijd wel een boeiende stad.
Dat wordt dus geen bekertje slangenbloed drinken ;-)

Hou je taai kerel!

Laters,
Leendert

mam

hallo dennis ,kijk je uit in dat bangkok nog 2 nachten en dan ga je weer verder . ga je dan treinen? groetjes

Papmamwes

Hoi Dennis,

Vanmiddag met je moeder en oma naar de shopping mall in Spijkenisse geweest. Je begrijpt dat ik die twee al snel "kwijt" was zodat ik op mijn gemak op zoek kon gaan naar dvd tjes. Het enigste voordeel van die shopping malls in Bangkok is volgens mij dat het er schoon en koel is. Maar winkelen is niet echt jouw ding. Begrijpen dat je het wel zo'n beetje gezien heb daar. De luchtkwaliteit is erbarmelijk, daarbij vergeleken ruikt het hier lekker fris. Op naar Ayatthuya! P.S. Je moet nog voor 29 oktober shoppen bij de ECI, niet vergeten.

sandra

Hai dennis,
wat een stad,een stink stad zo lijkt het wel nou dan maar lekker on de de rook van rottendam dat is npg wel tedoennach en al die arme hondjes zielig hoor,Onze hond(je)heeft het dan wel erg goed,ik hoop op een beter en positiever verhaal de volgende keer,Ga je goed en tot een later reisverslag,groetjes de seetjes

Martien

Beste Dennis, hoorde in de "89" van je reis, heb met veel belangstelling je verslagen gelezen, wens je een leuke tijd toe.

Len

Hallo Dennis,

Zeker lekker, met die dikke haarbos in de Bangkokse tropen. Ik zou eerder bang zijn voor het eten dan voor de kok, hahaha. Heb je trouwens met al dat gezweet al je kleren al eens gewassen, of maakt dat daar toch niets uit? Ik was vandaag met Frankie en Lucy bij opa en omal, je ouders kwamen ook nog een bakkie doen, lekker Nederlands dus, je weet wel, met chippie en soeppie. Take care Dennis, ik kijk uit naar je volgende verhaal, we volgen je op de voet!
Len en de rest

karin

hoi Dennis,
wat een tegenvaller dat Bangkok, maar dat weet je dan ook weer niet voor herhaling vatbaar dus op naar de volgende bestemming.

groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!