Sado lift Europa!

Time Flies

Het heeft even geduurd, maar ik zit op het huidige moment aan de grens met Laos. Chiang Khong heet het hier, een klein gehucht langs de Mekong rivier. Mijn kamer heeft dan ook uitzicht over rivier, en aan de overkant ligt het grensdorpje Huay Xai. Een boot zal me morgen naar de overkant brengen waar ik na wat grensformaliteiten me in Laos zal bevinden. De lokale bus die me van Chiang Rai naar hier bracht was ook weer een ervaring op zich. Vol hier is iets anders dan vol in Nederland; mensen hingen uit de deuren en telkens als ik dacht dat de bus nu echt wel vol zou zijn kwam er toch nog iemand bij. De buschauffeur slingerde van weghelft naar weghelft om maar de vele gaten in het slechte wegdek te kunnen ontwijken. Thailand kent enkele zeer goede wegen waar je prima overheen kunt tuffen (vooral ook omdat iedereen in Thailand aan carpoolen doet... of eerder scooterpoolen), maar de provinciale wegen zijn dramatisch. Maar goed, het zijn geen grootgeldverdieners hier dus klagen kun je nauwelijks.

Chiang Rai was een goede stad om een week door te brengen. Het was niet mijn plan, maar het was nodig omdat ik moest wachten voor een plekje in de Gibbon Experience, een uitstapje naar een natuurreservaat in Laos waar ze boomhutten in de toppen hebben gebouwd, verbonden met ziplines. Zeer cool dus, met grote kans om misschien nog wat diersoorten te zien die niet in de dierentuin te vinden zijn. Ook daadwerkelijk wilde Gibbons zien zoals de naam suggereert is zeldzaam, maar ach, met de rest van de Experience zal ik ook wel genoegen nemen. Moest helaas wel wachten tot 9 november, maar dan heb je ook wat. In Chiang Rai zat ik in een perfect hostel, waar ze fietsen verhuurden en extreem lekker eten serveerden (en ijs; vier bollen voor 25 baht, zou echt hemel voor Wesley zijn). Het was er rustig en ik hoorde elke avond de verhalen aan van een continu straalbezopen Zweedse vent van 53. Ach. De uitslag van de Amerikaanse verkiezingen vond hier plaats om 11 uur sochtends, een perfecte tijd dus. Goede speeches, McCain blonk wel weer uit, jammer van die vrouwelijke fout die verdwaast naast hem stond.

3 maanden lijkt lang, maar het stelt niets voor. Ik heb nu bijna een maand doorgebracht in Thailand, en het is vrij snel gegaan. Tegen de tijd dat ik in Louang Prabang sta zal het al de 15e zijn. Omdat ik geen zin heb om het tempo aan te passen en me te gaan haasten (vooral niet in Laos, wat het meest relaxte land ter wereld moet zijn), zal ik toch wat dingen van mijn verlanglijstje moeten gaan wegstrepen, en opschuiven naar volgend jaar. Het huidige plan, en deze is nogal aan verandering onderhevig, is om kerst en oud en nieuw te vieren in Peking. Ik zou het liefst rond de 5 december de grens met China oversteken, vanuit Vietnam. Dat laat dus weinig tijd over om uitgebreid uit te wijken naar Cambodja. Ik zie wel hoe het loopt, maar ik vermoed dat Cambodja en het zuiden van Vietnam zullen moeten gaan wachten. In ruil daarvoor krijg ik wel de kans om te reizen door de fascinerende steden van China - steden met miljoenen mensen waar wij in Europa nog nooit van hebben gehoord. En in die steden staan natuurlijk ook zeer veel wolkenkrabbers, die magische constructies waar mijn hart het meest naar uit gaat. Nanning, Guangzhou, Shenzhen, Hong Kong, Shanghai en Peking staan op de lijst - al wat ik nodig heb is een Chinees visum wat ik vermoedelijk wel kan regelen in Hanoi.

We zullen zien!

Reacties

Reacties

Opa

Hallo Dennis,
De voorpret, zoals het wordt genoemd, van je reis naar Azie zal groot zijn geweest. De napret zal niet minder zijn. Dit is wat mij nu is overkomen. Een stapel 8 mm. geluidsfilm, met een lengte van 1600 meter, wil ik op DVD's laten zetten. Het kost wat, maar dan heb je er ook wat voor. Je kijkt er een keer naar en dan liggen die DVD's weer voor lange tijd in een kast.
Nu ben ik foto's aan het scannen. Een stapel fotoalbums van anderhalve meter hoog moet ik door worstelen. De foto's komen op een memorystick te staan. Het is een werkje dat enkele maanden in beslag zal nemen.
Over 50 jaar, dan ben je bijna even oud dan je opa nu is, zit je ook achter een of ander apparaat, dat nog uitgevonden moet worden, om je vakantie films en je foto's over te zetten voor je nageslacht. Ik wens je bij voorbaat veel plezier met dat werk.
Je beschtijft je reis zeer boeiend, wij lezen het met aandacht. Veel reisplezies in de komende twee maanden.
Knuffel.

Pap

Hallo Tarzan,

Na je ervaringen met de Thaise bussen en het wegennet zal je bij terugkomst het Nederlandse stads- en streekvervoer, en het strakke asfalt destemeer waarderen. Op internet gezocht naar wat de Bibbon experience inhoudt. Ook op YouTube staan wat filmpjes van diegene die je voor gingen. Het is wel iets aparts. Het deed me een beetje denken aan mijn diensttijd; een veldoefening met een stormbaan erbij. Hopelijk heb je een leuke groep, we wensen je in elk geval veel fun. Kijken nu al uit naar de foto's/filmpje van deze nieuwe ervaring voor je. Look out for Jane.

LEN

Zit ik hier een beetje vanuit mijn luie stoel te lezen wat jij allemaal meemaakt. Ik kan bij de verhalen alleen niet zo beelden oproepen, het is voor mij een totaal onbekende wereld. Maar het lijkt mij allemaal heel erg mooi daar! Ik ben blij dat je een beetje bent opgedroogd van het ziek zijn. Een maand al weer omgevlogen, dat ging inderdaad heel snel, maar je verhalend lezend heb je in die maand wel al veel gezien en gedaan, en allerhande interessante mensen ontmoet. Een bruin koppie schijn je daar niet te krijgen, zeker te heet om in het zonnetje te zitten?
Take care Dennis, tot het volgende verhaal!

karin

hoi dennis,
inmiddels is het 10 november en ben je dus op gibbon experience geweest ben benieuwd hoe het was, hier is het storm en regenachtig geniet er dus maar van hier mis je niets bijzonders.
groetjes

Truus en Henk

Hoi Dennis,Weer een stukje van je belevenissen ontvangen.Op YouTube gezien dat je aan een kabel met zitje een aardig stukje over het reservaat kunt "Sjeesen" Ga jij dat ook doen ? Hoor het wel. Als je in China bent zullen er wel aardig wat foto's komen van de gebouwen,iets wat jou zeer trekt. Groetjes uit Arnhem en wachten weer op het volgende verslag !!

truus en henk

hallo dennis ,we hebben bewondering voor je een echte wereldreiziger in de familie ,je bent de eerste de meeste gaan wel naar het buitenland maar komen niet verder als het strand en dan thuis op scheppen dat ze bruin zijn aar van het land niets gezien en weten er ook niets van .Met bewondering lees ik je verhalen en hoop dat je gezond blijft

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!