Sado lift Europa!

Waarom Japans leren leuk is

Een serie screenshots, genomen op grappige momenten die je tegenkomt bij de studie van het Japans, of eigenlijk, studie Japans terwijl je Japanse televisie kijkt (klik op de links van de foto's om ze weer te geven).

Was ik maar die man in dat berenpak...

Ook een manier om het weer te presenteren:

Dat pak wil ik ook!

Slaap ik toch liever in een tent dan in een hotel!

Waarom word ons nieuws enkel gepresenteerd door oude dozen?

En voor de mensen die geintresseerd zijn, ik host nu ook een blog, in het Japans (aangezien de mensen die ik tegen ga komen waarschijnlijk geen Nederlands kunnen!).

Opa

Japans leren lijkt me nou niet de gezelligste bezigheid. De reden daarvan is dat jij je toch niet verstaanbaar kan maken in het land van de rijzende zon.
Je besteld een kippetje en je krijgt een haantje op je bord. Misschien wel, in het ergste geval, iets van er op lijkt.
Hoe zou een Japanse opa nou aan zijn kleinzoon kunnen vragen of hij eens tijd maakt om hem te bezoeken. Die vraag is in alle talen van de wereld te stellen, want dat speelt zich waarschijnlijk van noord naar zuid en van oost naar west af.
De tijd van je vertrek naar Japan komt steeds dichterbij. Voordat je het weet zit je aan de haaienvinnensoep.

Opa

Dennis,
Om meer te weten te komen over Japan heb ik de volgende bronnen geraadpleegd: 'Dagboek van een Geisha', van Arthur Golden. Dit boek kreeg ik met de kerst van Frankie en Len in 2007.
Van je ouders kreeg ik 'De kleurrijke wereld van de VOC' voor mijn verjaardag in 2002. En tot slot kreeg ik van jou tijdens de kerst van 2006 het boek 'Schatten van Nedlloyd'.
"Het eerste contact tussen Nederland (Holland) werd gelegd in 1600, wanneer het vanuit Rotterdam vertrokken zeilschip de 'Liefde' aankomt in Japan, als enige van een vloot van vijf schepen. Het schip wordt door de Japanners in beslag genomen. De 'Liefde' vergaat nog hetzelfde jaar tijdens een zware storm in de baai van het huidige Toyo. De bemanning bouwt een goede band op met de Japanse keizer Tokugawa.
Dit legt de basis voor de vestiging van een VOC-factorij in Hirado in 1609. In dat jaar arriveerden de VOC-schepen 'Rode Leeuw met Pijlen' en de 'Griffioen' met aan boord een gezantschap dat een handelsverdrag moest sluiten met de vorst van Japan.
Dankzij bemiddelling van oud-opvarenden die in Japan waren blijven wonen, wisten de Nederlandse gezanten in gesprek te komen met de shogun Ieyasu. Zij gaven Ieyasu een brieg van prins Maurits en een paar cadeaus. Ieyasu ging op het verzoek in en stelde de VOC vier handelsposten beschikbaar om het mogelijk te maken overal in Japan handel te drijven.
De waardevolle documenten werden opgeborgen in een zijden foudraal en een lakdoos met het wapen van de Tokugawa-familie. Een daarvan is bewaard gebleven. De VOC-gezanten opende een kantoor in Hirado."
En zo is het gekomen.

John, Ada en Wesley

Hallo allemaal,

Nog even en dan is het zover. Dennis vertrekt op vrijdag 2 oktober voor zijn drie maanden durende reis naar Japan, Zuid-Korea, China, Taiwan en Hong Kong.

De reis door Japan wordt zo wie zo een bijzondere. Deze zal hij liftend van Noord naar Zuid, zo'n 3500 kilometer, gaan uitvoeren. Om de kosten te drukken brengt hij de nachten door in een tentje op campings.

Uiteraard zal Dennis het nodige beleven, en zal hiervan regelmatig verslag doen in "Reismee." We hopen dat jullie die lezen en, net als zijn vorige reizen, er op reageren. We weten dat Dennis dit contact met "thuis" bijzonder waardeert, en wij niet minder. Ook wij vinden het fijn als jullie meegenieten met Dennis op reis. Maar eerst het afscheid op Schiphol...