Sado lift Europa!

Jetlagged

De vlucht ging voorspoedig. Het was weer een lange zit, maar heb toch nog uurtje oftwee mijn ogen dicht kunnen doen. Voor de rest was het zitten, om me heen kijken, filmpje zien (Engelse films Japans gesubbed, geniaal, dat ik daar niet eerder op gekomen ben. Zo wordt zelfs de grootste B-film interessant voor mij), vliegtuigvoedsel eten. Bij aankomst nog nooit zo snel door de douane gekomen. Misschien omdat ik dit maal in het Japans groette, misschien niet. Het was ook vrij druk.

Eenmaal in de metro kreeg ik het heel snel heel erg naar mijn zin. Mijn Japanse crashcourse heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, want ik kon een heleboel reclames relatief eenvoudig lezen. Heel zuur werd het echter toen mijn eerste poging tot Japanse conversatie mislukte simpelweg omdat ik de woorden die zij zeggen niet snel genoeg kan ontcijferen. Ik mis dan ook de halve zin. Met lezen kun je de tijd nemen, maar met spreken is dat niet. Volgens mijn tot leraar-Japans uitgeroepen vriendin Mayu heb ik daarmee een zeer apart probleem, want volgens haar kunnen de meeste buitenlanders die zij kent heel goed spreken en luisteren, maar kunnen ze nog niet het meest simpele karakter lezen, laat staan begrijpen. Ik hoop dat mijn deficientie snel bijtrekt. Gelukkig kan ik mezelf wel duidelijk maken. Ik grijp dan ook elke kans aan die ik heb om iets tegen wie dan ook te zeggen. Practice makes perfect.

Naast rondlopen ben ik dus veel tijd kwijt aan het bijhouden van mijn Japans. Mijn dagelijkse leesoefeningen alleen al nemen zo'n uur computertijd in beslag. Maar als ik er nu 3 maanden mee stop, ook al ben ik nu in een Japanse omgeving, dan ben ik het kwijt, of leer ik mezelf foute uitspraken aan. Japanse omgeving helpt in ieder geval wel enorm om je Japans een flinke boost te geven. Concepten die ik voorheen niet begreep, snap ik nu wel. Ik lees ook alles wat ik tegenkom. Gisteren zat ik op het toilet in het Bunkyo Civic Center, en daar las dat het 'toirepeepaa' wat ze daar gebruiken'shinrin wo mamorimasu', oftewel, het regenwoud beschermt. Nutteloos om te weten, toch leuk om te kunnen begrijpen.Veel bordjes slaan ook eigenlijk nergens op. Zoals aanwijzingen om 'migigawa'(rechtste kant) aan te houden waar je enkel naar rechts kunt. Ik neem ook geregeld een foto van een bordje om terug in het hotel in mijn zinnenmemoprogramma te zetten.

Verder nog rondgelopen in de buurt hiero. Het was leuk om even naar de bouw van de Sky Tree te kijken aan de andere kant van de rivier. Deze zendmast-gone-observatietoren bouwen ze midden in een woonbuurt, en zal weldra 610 meter tellen. Momenteel moet hij de 200 meter nog halen, maar de constructie gaat zo snel, dat ze over een ruim jaar een aardig eind op weg zullen zijn. Verder wezen shoppen in Shinjuku, op aanraden in een boekenwinkel wezen zoeken naar een campinggids. Een gids voor het hele land hadden ze echter niet, maar die medewerker wist me wel aan 2 gidsen te helpen voor het middelste gedeelte van de liftreis. Goede gidsen, met duidelijk kaarten. Nu moet ik echter nog een goede gids voor Hokkaido zien te scoren.

Ik heb ook weer flink last van jetlag. Dat is altijd deze kant op. Ik ging zaterdag om 10 uur doodop naar bed, om om 1 uur wakker te worden. 1 uur 's nachts. De rest van de nacht wakker gelegen, ineens was alle slaap weg. Vannacht net 4 uurtjes geslapen. Begint wel zijn tol te eisen. Ben flink licht in mijn hoofd. Eigenlijk zou ik nu het liefst gaan slapen, maar het is beter om gewoon meteen in het Aziatische ritme te duiken. Nog even volhouden dus.

De 8e komt een Nederlandse vriend naar Tokyo, dat gaat dus gezellig worden. Voor de rest is het vrij rustig in het hotel. Gisterenavond met een Duitse jongen een nachtwandeling gemaakt, en de weg flink kwijtgeraakt. We waren net op tijd terug om nog het hotel in te kunnen, want 1 uur gaat de toko hier op slot. Gisteren met een Engelse man gepraat die 8 maanden op reis gaat zijn. Zijn baan opgegeven en van zijn 'midlife crisis aan het genieten'. Het is altijd interessant om met mensen over Japan te praten, vooral als ze hier voor het eerst zijn. Het is een andere wereld.

Het is nu lunchtijd, dus ik ga wat te eten halen, en daarna weer wat rondzwerven!

Reacties

Reacties

Henk en Truus

Hoi Dennis,Ondanks de jetlag ben je al vlot op dreef.Nu al rondzwerven en ook al een reisverslag maken !! Man,je bruist van de energie .Wensen je een fijne tijd.groetjes Henk en Truus

karin

hoi die Dennis mijn week begint goed met maar liefst twee verhalen van jou ja je weet als ik op mijn werk kom open ik als eerste mijn mail en ja hoor dat is waar ook afgelopen donderdag ben je weer voor 3 maanden vertrokken ik heb inmiddels mijn thee op en moest eerst even de dringende zaken behandelen dat is gedaan en daarna heb ik thee gezet en je verhalen gelezen zoals gezegd je bent lekker op dreef ik blijf het met plezier volgen dus als jij veel beleeft en er dan ook nog verslag van uitbreng dan begin ik mijn werk dagen weer met veel plezier de komende 3 maanden.
Dennis heel veel plezier en goede reis groetjes van Karin

Rob

Yo dude. Chill chill, ben hard jaloers gek. Je zit dus nu in Juyoh begrijp ik hier uit? xD Als je random conversation wil met Japanners moet je naar bar Tasuichi gaan in Shibuya. Japanners komen daar om westerlingen te ontmoeten en westerlingen (ook loners) om Japanners te ontmoeten. Dus is wel handig voor wat random conversation. Had er wel wat chille mensen ontmoet die ik nog steeds af en toe spreek.

Tim de Bruijn

Slecht geregeld, hotels die op slot gaan. Lijkt wel een jeugdherberg in een zwaar gristelijke zuid italiaanse stad! ;)

Zag net op BBC World dat er een Typhoon op weg is richting Tokyo, dus zet je schrap en geniet ervan! :)

hetty ouwendijk

Hoi Tim, jij kent mij niet maar via jouw vader heb ik van jouw onderneming gehoord. Ik vind het heel wat hoor om zo maar door een wildvreemd land te reizen maar je bent jong en je wilt wat. Ik wens jou veel goeds toe en heb alle bewondering voor wat je doet. Groeten van Jaap en Hetty Ouwendijk

hetty ouwendijk

sorry DENNIS (Tim) foutje van mij

nel van veen

hoi dennis
nou je hebt al een heel verhaal neergezet hoor leuk om je zo te volgen heel veel succes en op naar nieuwe avonturen groetjes nel en rinus

martin

heel veel plezier met je reis(t)

mvg martin

Len

Ha Dennis, is het hier een hele gebeurtenis Japans te eten, jij hebt het elke dag. Maar goed, ook dat wordt naar verloop van tijd toch normaal (of niet...ik weet het eigenlijk niet, heb geen Hollandse pot, en dat mis ik wel, en het Duitse eten went zodoende niet altijd...bla bla bla). Heb je daar in Japan ook meegekregen dat Obama de nobelprijs voor de vrede heeft gekregen. Zal wel daaraan liggen dat meneer nobel het buskruit heeft uitgevonden. Nooit geweten dat je alleen al voor een idee zo een prijs kan winnen. Net zoiets als denken dat je een universiteitsdiploma wilt hebben, en er daardoor ook een krijgt. In Japan hebben ze sinds kort ook een ander opperhoofd, krijg je daar iets van mee?

Zoals je weet schrijf ik wel eens heen en weer met wat Japanse collega's. Wellicht kom je het bedrijf wel tegen (het is en blijft een kleine wereld!)
Lely Center dealer in Hokkaido

Cornes AG. Corporation
104-1, Kitakashiwagi-cho, 3-chome
Eniwa-shi (is dat hallo?)
061-1433 Hokkaido

Nou, doe ze de groeten maar. Geniet van je vliegtuigbenen en tot de volgende keer maar weer.

Len

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!