Sado lift Europa!

Seouligan

Veel gelopen, veel gezien.

Het vage aan Seoul is het exteem lage aantal buitenlanders. Ze zijn er gewoon bijna niet. Gisteren kwam ik op een hele dag lopen 3 andere toeristen tegen. Vandaag waren het er iets meer, maar dat kwam, zo lees ik nu, omdat dat een plek is waar veel westerse hotels zitten. In ieder geval ben je hier zelf ook een toeristische attractie, en vooral wat jongere Seoulieten gaan helemaal uit hun dak als ze je zien. De jongsten wijzen naar je in de metro, ze hangen uit de raampjes van de schoolbussen om naar je te kunnen zwaaien en studentes (die zijn er hier extreem veel omdat ik hier naast de Katholieke vrouwenuniversiteit zit) worden helemaal blij als ze een hand van je krijgen. Het begon meteen al toen ik gisteren de metro uit liep - een groepje meiden zwaaide meteen. Nu is dat op zich niets bijzonders, maar het werd wel vreemd toen ik ze tegen het lijf bleef lopen. Toen ik met twee Ierse jongens wat ging eten, liepen ze achter ons om ons gesprek op te kunnen vangen. Een beetje Engels oppikken, daar worden ze dol van. Toen de twee jongens vertelden dat ze uit Ierland kwamen, was de reactie een gillerige 'Oh my God, Eieland!'.

Die twee hebben het trouwens goed voor elkaar. Ze begonnen 4 maanden geleden in Dublin, en hebben nog steeds geen vliegtuig gebruikt. Ze zijn hier dus al treinend naartoe gekomen. Ook waren ze nog even in Japan geweest, en uiteraard was hun mening ook dat dit land een tweede bezoek meer dan waard is.

Je ziet hier veel dingen, maar het zijn vooral de kleine dingen die het hem doen. Jongens met Oranje KNVB kleding, spongebob telefoons, Hello Kitty gekte, kortom, ook deze stad is een tempel van het zogenaamde 'Cute Capitalism'. Waar alles in het westen wat meer draait om de 'stoerdere' dingen om de objecten van consumptie een symbolisch lading mee te geven, zo draait hier alles om de aaibaarheidsfactor. Men is vooral op jacht naar dingen die het cuteness ideaal tegemoet komen.

Natuurlijk als echte Nederlander volgt er nog even een paragraaf over hoe belachelijk goedkoop het is. Aan mijn budget ga ik niet eens komen: dan zou ik echt ineens big spender moeten worden. Een kaartje voor de metro naar de meeste bestemmingen kost niet meer dan 1100 Won (€0,62). Eten in een restaurant doe je hier voor zo'n 6000 Won (€3,41). Van het vliegveld naar de stad met high-tech trein kostte me in totaal 5000 Won. Ik slaap hier 5 nachten voor nog geen 100000 Won (€56). Mijn idee dat Korea me veel geld zou gaan kosten (in relatie natuurlijk tot de nog komende landen) is dus duidelijk niet waar.

Geslapen heb ik nog niet echt, in ieder geval niet aan een stuk door. Wennen valt dit keer flink tegen. 's Nachts om 3 uur heb ik de trek van het avondeten, en als ik dan eenmaal om een uur of 9 naast mijn bed sta is die trek ineens verdwenen. De blaren zitten in ieder geval weer op mijn voeten, dus dat toont dat ik al flink wat kilometers gelopen heb. Omdat het stadslandschap vrij heuvelachtig is, telt dat natuurlijk nog zwaarder. Grappige is wel dat, toen ik gisteren mijn 1e heuvel beklommen had (van zo'n, gok ik, 200 meter), ik tot mijn verbazing allerlei sportapperatuur tegenkwam met daarop fanatiek sportende senioren. Slecht ter been of niet, volgens mij is een heuveltje beklimmen hier dagelijkse traditie.

Maar goed, na een dag van flink lopen, is het nu tijd voor een Koreaanse maaltijd!

Gerrit en Hilda van Ast

We hebben net je verhaal gelezen met je vader en moeder hier,die op bezoek zijn hier.Erg leuk!!!
Groetjes uit Hoogerheide

Oma en opa

Hallo Dennis,
Het is nu 23.18 uur en oma zit nog naar de Tv te kijken. Mijn gewoonte is om aan het einde van de avond even te kijken of er nog post op mijn PC is. En dat was zo. We hebben afgelopen zomer samen door Rotterdam gelopen, nou ja, je weet wel op welke manier ik heb gelopen. Die wandeling in Rotterdam was een goede training voor Korea. Het ga je goed en het allerbeste. Groet.

leendert

Zo zo dennis, dus jij vermaakt je wel naast die vrouwenschool haha.
Seoul lijkt me ook te gek, duik je niet meteen een casino in met je overvloedige budget ;-)

Papmamwes

Hoi Dennis,
Door je foto's kunnen we zien waar je zoal bent geweest. Dankzij Wikipedia lezen we dat Namsan een 262 meter bergtop is in het centrum. Het paleiscomplex Gyeongbokgung ligt in het noordelijke deel en is oorspronkelijk gebouwd in 1394. Die commieblocks is geen hoogstaande architectuur, maar wel imposant. Take care.

sandra

HAi Dennis,
alweer een paar dagen onderweg en nu al zoveel gezien -gedaan en gelopen.he nog leuk meiden daar???? :-)
denk aan de blaartjes(au)en tot de volgende mail,
gr sandra

nel van veen

hoi dennis
leuk hoor zo 3 maanden de wijde wereld in je bent en blijft een speciaal persoon. ik vind je reis verhalen erg leuk om te lezen er zullen er nog veel meer volgen
zo zien wij ook een beetje van Azie. een fijne reis verder en dat je maar veel mag beleven, wij volgen je doei nel

"ome Henk en " tante Truus

Hoi Dennis, Zo te lezen ontbreekt het jou aan niets. Veel meiden,geld,goedkoop eten ,slapen en reizen en gelijk een hoop van de wereld zien en andere culturen verkennen.Leuk hoor !! Wat een verschil met toen je nog op de camping kwam in Eck en Wiel.Je ben een echte artistiekeling geworden hoor !! De vrouwtjes zullen best aandacht aan je schenken. Een fijne reis verder. We horen nog van je. Groetjes Henk en Truus

Papmamwes

Hoi Dennis,
Nog even en dan ligt Seoul alweer achter je en wacht Bangkok. Denk dat Seoul je goed is bevallen. Heb gekeken naar de weersvoorspelling voor Bangkok. Als je daar aankomt is het nog prima, daarna blijft het tot 20 oktober onstabiel met regen maar gelukkig laat de zon zich ook zien. De temperatuur ligt rond de 33 graden en er staat amper wind. Pppppfffffffffffff......Goede vlucht.

Cor Oud

Dennis ik ben een collega van je vader en lees je verhalen met volle teugen, heel leuk en leerzaam.
Ik ben dit voorjaar ik Bankok geweest en heb gelogeerd in Shanti Lodge, een aanrader. Zie
www.shantilodge.com voor een routebeschrijving in het Engels en Thais. Veel plezier nog. Groet Cor.